вторник, 26 март, 2019
Без срок – пасажерите могат да искат компенсация от авиокампаниите

Без срок – пасажерите могат да искат компенсация от авиокампаниите

Да се снима таблото на летището, където пише, че полетът е отменен, това съветва директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов, за да може при евентуален спор, снимката да послужи за доказателство, предаде Дарик радио.

Важно е потърпевшите пътници да пазят и водената от тях кореспонденция с авиокомпанията. Необходимо е също да събират документите, доказващи направените от тях разходи в случай на отмяна на полета, за да ги приложат, когато поискат възстановяването им от авиопревозвача.

Тези правила важат, ако самолетът излита от страни членки на ЕС, както и когато излита от друга държава, но компанията е регистрирана в ЕС, уточни директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов.

При отменен или закъснял полет първото задължение на авиокомпанията е да информира пътниците.

„Когато полетът е отменен поради лошите метеорологични условия, авиокомпанията трябва да предложи избор – да ни премаршрутира на друга удобна дата и час, или да ни върне парите за билета. Право на потребителя е да избере дали да се откаже да пътува и да си получи парите обратно. Ако пък реши да се премаршрутира, авиокомпанията трябва да му предложи алтернативен полет. Ако пътникът се откаже да пътува, тогава му се възстановява пълната цена на билета – колкото е платил с комисионна на агенцията и с всичко. Ако бъде премаршрутиран от авиокомпанията, трябва да стане безплатно за пътника при сходни транспортни условия“, посочи Арсенов.

Хората могат и сами да си намерят алтернативен вариант и в този случай авиокомпанията трябва да им плати закупения билет.

Ако на пътника бъде предложен полет след няколко дни и се налага да изчака в град, различен от този в който живее, компанията е длъжна да го настани в хотел, както и да му възстанови разходите за храна и път до там. Затова е важно пътниците да пазят документите за всички направени разходи.

„Няма значение каква е авиокомпанията – нискотарифна, национални превозвачи, редовни компании, както и дали са чартърни полети, просто е достатъчно полетът да излита от територията на ЕС. Когато каза в Европа и компанията е европейска, тогава отново имаме тези права. Но ако се окаже, че сме с превозвач, който е от Дубай, например, или летим от Щатите и компанията е американска, тогава няма да се прилагат европейските права“, допълни Арсенов.

Важно е също, според Игнат Арсенов, да се снима таблото, на което пише, че полетът ни е отменен, за да може при евентуален спор, снимката да послужи за доказателство.

„Когато полетът изобщо не се осъществява и ние летим, дори когато ни премаршрутират, с друг полет, това най-лесно се познава, когато видим различния номер на полета, например. А когато нашият полет бива само отложен, то например по новите бордни карти се вижда, че е същият номер, а и на самото табло се пише дали полетът е отменен или закъснял. При отмяна на полета ние директно можем да се откажем да летим и да си получим обратно парите. Докато да направим това при закъснение, но трябва да е било повече от пет часа“, каза още той.

Няма срок, в който хората могат да поискат от авиокомпанията да възстанови направените от тях разходи, но е добре да стане възможно най-скоро, като авиокомпанията е длъжна да отговори в рамките на 6 седмици. Ако не са доволни от решението й могат да се обърнат към Европейския потребителски център.