Запис на разговор между директор в АПИ и неизвестна дама от Автомагистрали ЕАД разкрива схемата и механизма, по които ще се усвояват парите за Автомагистрала Хемус – чрез непрозрачни възлагания на фирми, без обществени поръчки, но на “наши хора”, на които влиятелни лица “дават едно рамо”. Тази схема работи и в момента на обектите, поддържани от Автомагистрали ЕАД, а в АПИ са напълно наясно какво става, доказва в свое разследване електронното издание Бивол.

В края на миналата година АПИ сключи договор с Автомагистрали ЕАД за 1 124 880 000 лв. без ДДС за строежа на 124 км. от Автомагистрала “Хемус”. Държавната фирма няма право да наема подизпълнители, но обяви, че ще наема хора и техника, за този огромен инфраструктурен проект.

Това повдигна съмнения, че ресурсите за строежа ще бъдат наети от близки до властта фирми. Излезе и публична информация, че изпълнителният директор на Автомагистрали ЕАД Стоян Беличев е близък до Гинка Върбакова.

Подозренията за непрозрачно усвояване на парите за Хемус се потвърждават от чутото в записа. В него става дума за някакъв Иван, който вече строи “пилотно” на обект на Мало Бучино. Обектът е възложен от АПИ на Автомагистрали ЕАД.

На Иван трябва да му се даде едно рамо, защото се старае и “дава всичко от себе си”. Става ясно, че ако мине добре пилотният проект и Бойко Борисов успее да му резне лентата преди изборите, Иван го очакват големи дела.

В разговора става дума и за други лица с дебели “генералски” връзки, които познават Иван и ще помагат. Обговаря се също изпълнителният директор на АПИ Стоян Беличев и връзките му с Гинка Върбакова.

Разговорът е записан случайно от шофьор, позвънил в Агенция “Пътна инфраструктура” на номер 02 9173 376, който според указателя на АПИ е на инж. Михаил Рашков, директор “Поддържане на пътната инфраструктура”. Изглежда, че поради грешна манипулация на централата, вместо да се отговори на позвъняването, то е оставено на прослушване.

Биволъ обработи записа с шумов филтър и от него е изрязана част, която може да позволи идентификацията на източника. Оригиналният запис се пази в редакцията и ще бъде предоставен на правоохранителните органи, ако и у тях се събуди “усещане за корупция” и пожелаят да го проучат.

Транскрипция:

Вторник, 15 януари, малко след 9 ч. сутринта

Жена: Мисълта ми е такава. Той… за Мало Бучино знаеш, че… и премиера го знае тва и даже идеята беше да реже лента там преди изборите, ама не знам дали ще стане тва, щото, сега се оказа, че тия изкопи за постаментите, вероятно ще… това си е сложна система, нали Иван ще се справи с всичко, явно и това ще му вменим и на него, той да копа и той да такова, да се ангажира… ще се справи. Но, само където не сме ние и където сте си говорили…

Мъж: Добре, как го виждаш във времето Мало Бучино да стане?

Жена: Ще стане, точно така, както е. Срокът, който сте ни дали е до 31 май. Ще стане при всички случаи в тоя срок. Колкото може по-напред във времето, но…

Мъж: Щото аз ся, проблеми имам. Аз проблеми имам на Мало Бучино.

Жена: Знам, знам, там некакви неща.

Мъж: Стената падна. Стената падна.

Жена: Да, да, но факт. Но това ще е…

Мъж: Не, това е ясно, той ще участва.

Жена: Ще се случи и ще бъде в срок, Иван има интерес да се доказва и той го знае много добре. И е готов на абсолютно всичко да дава от себе си.

Мъж: Добре.

Жена: Значи, в това, което вие си говорихте, това си е абсолютно си е ваша свобода. Как да ти го обясня, че Иван е коректен, точен, и…

Мъж: Не бе, аз съм го разбрал, ние с него сме се разбирали с две приказки, не се притеснявай.

Жена: Даже.

Мъж: Аз заради тва исках все пак тва пилотното да стане, за да може оттам-нататъка да го…

Жена: Той за баничарки и за такива, знаци за коли, има опит вече, при нас има десет такива, табла. И тва служи много добре и за… да сложиш баничарката и… и не само, за патрулни коли, ползваме го…

Мъж: Нали знаеш, че спреха, освен тол колите, те спреха и требваше 51 коли да вземем такива баничарки да ги вземеме на Пътното. Отделно на тва. Отделно на тва ние понеже, като агенция, ние нямаме право да слагаме. Примерно, вие, на автомагистралите можете да слагате. Жълти. Вие имате право. Право имат и фирмите. Обаче ние нямаме право. Ние не сме на специален режим.

Жена: Ама патрулни коли.

Мъж: Сега го вкарахме в… като законодателна инициатива… Колко ще го изпълнят, не знам.

Жена: А тази тол полиция към вас ли е?

Мъж: Тол полицията си има отделна, тя е огромна…

Друг мъж (явно влиза в кабинета): Да питам само, за Бургас казаха, за винетките, нещо карти викат, са ставали (не се разбира).

Мъж: Ма той е тука некъде Минков. Аз го видех.

Друг мъж: Той е тука, картата…

Мъж: И как па, при мен не е оставал.

Друг мъж: Щото (не се разбира) каза, че нема идея, пък той някъде да ги е отнесъл… те и другите пътници скоро, ще почнат…

Мъж: Предпоследната врата, вдясно. Петя. Тя ми е координатор, да, тя ми е координатор за Бургас. Предпоследната вдясно, Петя. И ми се обади после. Последната е Мария. Предпоследната, вдясно. И ми се обади.

Жена: Този Георги Георгиев се оказа, че е… аз се познавам с него отдавна и той е приятел близък на този генерала на (не се разбира) Михо Михов той ни (не се разбира) и сега се е… Значи той познава също Иван, също ударил едно рамо там, твърди, но аз не знам този човек кога ще (не се разбира).

Мъж: Той мисля, че тука, до месец ще дойде тука.

Жена: Тука ли ще дойде?

Мъж: Тука ще дойде. Той по принцип спечели конкурса за ай-титата. Обаче…

Жена: Той ли ще стане директор?

Мъж: Не знам. Може и той, тва вече ще го решава Дончо, който и да е. Той беше спечелил, обаче, така или иначе, мене ме натаманиха тука и заради тва… него го натаманиха обратно в пътното (не се разбира).

Жена: И ти само да стане рокада.

Мъж: Мне, аз… отидох със заявлението при Дончо.

Жена: За какво?

Мъж: За напускане. Така че…

Жена: Той и Петърчо е напуснал.

Мъж: Пепи напусна. Пепи е… при Жоро Златев. Пепи напусна. Те децата тука, читавите деца които са, всичките са готови…

Жена: Ами Фучеджиев? Той многоо… Фучеджиев беше…

Мъж: Ама не и той си е. И сега, само си беше в болнични.

Жена: Ама нали го напънаха там за тунела

Мъж: Еми нормално там, те ги вкараха… те ако караш на тоя принцип, ако караш на принципа, който би трябвало прокуратурата да следва. Значи Дончо не могат да го вкарат, тоест да го махнат от работа, прокуратурата. Но моята Надя Сачанска и Фучеджиев мое ги махнат, щото са държавни служители. Жоро Златев не могат го махнат. От всичките тия, нали ти казвам, Фучеджиев и Надя могат да ги отстранят от работа. Разбираш ли? Прокуратурата. Покрай тунела.

Жена: Фучеджиев е много кадърно момче, според мене.

Мъж: Е, момчето се справя. Е и днеска се занимава и с анкерната, с тунелите днеска не знам, те са днеска май че на (не се разбира) ама вече ще треба да (не се разбира)

Жена: Той днеска Беличев, нещо го привиква Нанка, щот нали виждаш кво се получава.

Мъж: Е, няма начин да не го викат, тва са пълни глупости, такива, политически истории, има, както и да е.

Жена: Да бе, ясно, ама… Те ги пишат и някакви други работи за него… нали като бил във фирмите…

Мъж: Е, не не не, аз си говорих с него, аз си го бъзиках за тая мацка от Пазарджик.

Жена: Да, за Гинка Върбакова

Мъж: Даже аз я познавам. Хахаха

Жена: Да

Мъж: Вика бе, ние сме състуденти, проблем нема, вика, въобще некви…

Жена: Да. Не бе, ше ни…

Мъж: Не, не, те са ни подбрали, те са ни подбрали нас да ни закриват. Еъъ.

Жена: Товаа..

Мъж: Но оттам е тръгнало, е па да.

Жена: Аз писах на (не се разбира) викам кво ще стане, той нямаше идея. Ся няма директор, няма изпълнителен директор още, не се знае, не ми каза. Тва беше миналата седмица.

Мъж: Еми… пауза

Мъж: Заличете от медийния бюлетин магистрала Люлин (явно друг разговор) Е хубаво.  Айде, моля ти се, заличете, магистралата е Струма, километрирана е с километриране, тунелите ги знаете: Мало Бучино, Люлин и Големо Бучино. Добре. Добре бе, добре бе, виж, махам, добре. Айде.

Жена: Виж какво ми пише на мене. Нали да ти кажа (не се разбира) вероятно ще го прати той натам по компетентност, ама сигурно ще изчака, за да види кой…

Мъж: Не, не, не, при всички положения се изчаква. Може да се качи на рамото в четвъртък.

Жена: А за Ванката, тва е, заставам зад неговата сила, заставаш до мене, точен е.

Мъж: Не бе, няма проблем, нали тва ти казвам, искам да го направиме, тва пилотното да го направиме, оттам нататъка мисля, че има (не се разбира).

Жена: Мда, ако може да им удариш рамо за тия… доставки, там със сигурност (не се разбира).

Мъж: Хубаво

Жена: Ще те оставя тогава, да не те…

Мъж: Ти ще ходиш до горе?

Жена: Аз ще се обадя на Валя… ако не е проблем

Мъж: Обади се, бе.

Има-няма на Мало Бучино

Биволъ идентифицира едно от лицата в разговора като инж. Михаил Рашков, директор на дирекция “Поддържане на пътната инфраструктура“. Попитан дали знае кой е въпросният Иван той отрече. На въпроса кой именно и какво работи на Мало Бучино инж. Рашков  каза да се обърнем към Автомагистрали ЕАД, на която АПИ е възложила ремонтни дейности на тунела на магистрала Струма.

На въпроса каква стена е паднала там, инж. Рашков отговори, че става дума за облицовъчни пана, а не за стена.

От Автомагистрали ЕАД отговориха, че не изпълняват никакви обекти на Мало Бучино. Екип на Биволъ обаче засне ремонтни дейности в района на тунела.

В сайта на фирмата липсва всякаква информация за такъв обект, фирми подизпълнители или каквато и да е друга информация за публичност на харчовете. Няма информация и в сайта на АОП, тъй като държавната фирма не е длъжна да провежда обществени поръчки. Ето защо не успяхме да идентифицираме нито фирмата, която “копа” на Мало Бучино, нито въпросното лице на име Иван, на което трябва да се “удари едно рамо”.

Гинка и Беличев са в близки бизнес отношения

Твърденията, че Гинка Върбакова и Стоян Беличев се познават случайно от студентските си години и нямат други отношения не отговарят на истината, показа проверка на Биволъ. Според Имотния регистър двамата са извършвали съвместно имотни сделки – наемали са обработваема земя в района на Пазарджик.


Имотна сделка на Гинка Върбакова и Стоян Беличев – шеф на Автомагистрали ЕАД

Както Биволъ писа по-рано, бизнес връзките на Гинка Върбакова отвеждат към лица от премиерското каре за карти в Банкя. Гинка е особено близка и с Мая Христова, една от дамите, за които в записите #Яневагейт се твърди, че има галантна връзка с Бойко Борисов, за която научила “половин София”.

Така от един случаен запис ясно се очертава моделът, по който ще се харчат милиардите за приоритетната магистрала “Хемус”, а защо не и за други големи инфраструктурни проекти. Шефове от АПИ възлагат на Автомагистрали ЕАД, а ортак на Гинка Върбакова ги разпределя на тъмно, с “удряне на едно рамо” на Иван, Драган, Петкан, с които са се “разбрали с една дума”.

СНИМКАТА е илюстративна