През месец декември 2016 година френските власти тържествено представиха първия тестов лот на шосе с дължина 1 км с перспектива за увеличаване на неговата дължина до 1000 км.

Според авторите на проекта, енергията от този обществен път ще е достатъчна за осветяването на един голям град в Нормандия. На откриването на първия участък от това шосе присъства министърът на екологията, околната среда и енергетиката на Франция Мари Сеголен Роял, която тогава определи проекта като „безпрецедентен“.

При анонса на проекта, Агенцията по околна среда и енергетика на Франция показа своите разчети, според които само четири метра от това иновационно шосе ще са достатъчни за осигуряване на електрическата енергия на едно домакинство (без отоплението), а 1 км може да осигури електричеството на един град с население от 5000 души. А това означава, че 1000 км ще осигурят електрическата енергия на 5 милиона души или около 8% от населението на Франция.

Оттогава не са изминали и три години, но сега по цялата площ от 2800 м² пътното платно е тотално деградирало и е покрито с пукнатини; изчезнали са горните предпазни слоеве. А през месец май 2019 година се наложило да бъдат премахнати 90 метра от това шосе, понеже се оказали прекалено повредени за ремонт.

Le Monde съобщи, че поставените слънчеви панели не са издържали на преминаващите върху тях верижни трактори и влиянието на лошото време. Шосето е покрито с листа и остатъци от листа, а преминаването на автомобилите върху него предизвиква толкова голям шум, че заради местните жители се наложило да бъде намалена скоростта до едва 70 км/ч.

Но дори и в нормални условия, слънчевите елементи генерирали по-малко електрическа енергия, отколкото очаквали авторите на този проект. През първата година, когато панелите са били относително здрави, те генерирали едва половината от очакваната мощност, като са давали 150 хиляди киловатчаса на година. През 2018 година генерираната енергия паднала до 70 000 киловатчаса. А от януари до днешен ден генерираната енергия е едва 38 000 KWh според BDVP.

Това можеше да се очаква, понеже слънчевите дни в Нормандия са средно 44 в рамките на една година. И още, слънчевите панели са най-ефективни, когато са обърнати перпендикулярно към Слънцето, а не са поставени хоризонтално на земята. А най-странното е, че специалистите не са отчели ефекта на падналите върху панелите листа от дървета и храсти, които рязко намаляват генерираната енергия, а техните остатъци се набиват в образувалите се цепнатини в горното покритие на това шосе от нов тип.

Според официалната информация, в проекта е било заложено да бъде получавана електроенергия за 10 500 евро годишно, но още през 2017 година са получени само €4550, през 2018 година – €3100, а за първото тримесечие на тази година – едва €1450.

Цената на този интересен проект е 5 милиона евро и е финансиран от Министерството на околната среда, като изпълнител е компанията Wattway, създадена от Colas – пътният отдел на голямата френска промишлена група Bouygues. Интересно е, че Wattway в продължение на цели пет години е разработвала специалните панели за изграждане на пътното платно. В тях се използва покритие от 7 мм поликристален силиций. Предполагаше се, че той ще издържи транспортното натоварване и няма да се износи бързо.

Марк Едличка, вицепрезидент на организацията за енергиен преход (Network for Energy Transition) коментира ситуацията по следния начин:

„Техническите и икономическите елементи на този проект не са изучени и анализирани както трябва. Това е пълен абсурд – да се внедряват иновации за сметка на вече съществуващи решения, които са отдавна пробвани и тествани, и са много по-изгодни – например слънчеви елементи на покривите“.

Изпълнителният директор на Wattway Етиен Годен (Etienne Gaudin) каза пред Le Monde, че компанията е счела проекта за неудачен и вече не планира да изгражда 1000 км участък.

източник kaldata.com