Курортистите, ваканцуващи край Варна, задължително ще трябва да знаят руски, за да бъдат обслужени. В някои хотели в кк „Св. св. Константин и Елена“ и кк „Златни пясъци“ често сервитьори, камериери и бармани са от руско говорящи държави. Повечето от тях не знаят английски или немски, говорят с неохота руски, а не разбират почти нищо и на български.

Това коментираха заети с туристическия бизнес по Северното Черноморие пред RNS.

Вече е имало случаи, в които, за да се поръчат кафе и безалкохолно е трябвало да се поиска на руски.

В най-неизгодна позиция били украинците. Наетите у нас не говорели изобщо английски. Руски не им се говорел поради политически създаденото напрежение между двете държави.

Заради отлива на български работници, хотелиерите търсят служители от Украйна и Молдова. Според нарочно приетата нормативна база същите трябва да имат опит в професията и да носят препоръки от преден работодател.

Най-често обаче, пристигащите за трите летни месеци в България са студенти или завършили средно образование. Те нямат опит и обикновено това е първата им работа. Съчетават я с времето за почивка в България, каквато иначе ни биха могли да си платят.

И докато претенциите на хотелиери и ресторантьори към българите продължават да са и задължително владеене на един чужд език, очакванията към вносната работна ръка били доста по-занижени. Това още повече намалява шансовете на българоговорящите да бъдат наети на работа. С тези темпове е въпрос на време курортистите у нас, които не знаят руски, да нямат възможност да получат качество на обслужването.

Какъв стандарт на туристически продукт ще произвеждат чужденци, неговорещи български, английски и немски, ще стане ясно в края на сезона, прогнозират от туристическия бизнес.

RNS