През миналите 12 месеца 628 са загинали, а 8499 са ранини в 6730 тежки катастрофи. Отново провал на държавата в пътната безопасност! Кой ще поеме отговорност, пита екпертът Настимир Ангелов.

настимир ангилов

Отново провал на държавата в сектора с пътната безопасност. За 2019 г. има 17 повече загинали в сравнение с 2018 г. и 46 повече тежки ПТП-та. Отново оглавяваме негативната класацията  в Европа за най-много загинали на пътя. Губим хора всеки ден, а мерките или са бавни, или напълно липсват. Покрай ежедневните скандали в правителството, черната статистика беше заметена под килима и не беше отразена от нито една медия, коментира Настимир Ананиев, експерт по пътна безопасност и създател на Европейска партия „Волт“.

Новата Държавна агенция „Безопасност движенията по пътищата“ започна силно миналата година с един много добър доклад от 159 страници за текущото състояние на пътна безопасност, в който за пръв път имаше конкретни цели с конкретни срокове по години. Много притеснително е, обаче, че към днешна дата докладът на сайта на агенцията се е стопил до 63 страници, а целият раздел 4 с обобщения план и конкретните срокове вече липсва, добави бившият шеф на транспортната комисия в Парламента и собственик на марката „Реформаторски блок“.

В официалния доклад имаше поставени 41 мерки, които трябваше да се изпълнят през 2019 г. Питам Малина Крумова, която е председател на агенцията, колко от тези 41 мерки за 2019 г. са изпълнени и защо липсва раздел 4 от текущия доклад, който е качен на интернет сайта на ДАБДП? Друг съществен въпрос е как и за какво се харчат събраните за 2018 и 2019 г. почти 100 милиона лева от глоби, попита Настимир Ананиев.

От 2018 г. очакваме разделянето на закона на  три, имаше няколко неуспешни опита, а от няколко месеца вече се говори за един напълно нов закон за движение по пътищата, но и той не се появява. 44-то Народно събрание за съжаление изостави пътната безопасност като тема и много малко беше свършено. България губи по 2 милиарда лева на година, свързани с директни и индиректни разходи в пътната безопасност, разходи за медицински разноски, инвалидни пенсии, социални, правно-съдебни, административни разходи и други. Ако инвестираме в интегрирана система за пътна безопасност, това ще се отплати многократно в човешки животи, но и в бюджетни средства, които могат да бъдат насочени за други нужди, като майките на деца с увреждания, медицинските работници, пенсионерите и т.н., допълни Настимир Ананиев.