Все още не е решено къде ще бъде построен новият завод на Volkswagen. Плановете са конкретизирани, но не и финализирани, заяви говорител на концерна. Преди това бе съобщено, че Volkswagen окончателно е избрал Турция.

Още преди изявлението на говорителя на Volkswagen, германското издание „Аутомобилвохе“ съобщи, че в крайна сметка шефът на концерна Херберт Дийс е взел нещата в свои ръце. Според публикацията, Дийс е провел срещи в Турция и в България, а във Виена е говорил с потенциални инвеститори за българския вариант. На заседанието на Управителния съвет в четвъртък било взето окончателното решение – в полза на Турция.

„Турската оферта е със стотици милиони евро по-изгодна“

Заводът щял да бъде изграден близо до Измир, пише още „Аутомобилвохе“ и твърди, че Управителният съвет на концерна е взел решението под натиска на Катар, който притежава около 17 процента от акциите на Volkswagen.

Ако Volkswagen избере Турция – един голям минус!

Ако Volkswagen избере Турция, ще го стори не на последно място заради ниските заплати. Но точно в тях е проблемът – ниски са, защото работниците де факто нямат права. Междувременно в надпреварата се включи нов играч.

Друго германско издание, икономическият всекидневник „Ханделсбалт“, съобщава на свой ред, че везните клонят към Турция, но решение все още няма. Изданието очаква, че такова решение ще бъде взето през втората половина на август. „Ханделсблат“ също посочва Измир като най-вероятен избор на концерна за новия завод и цитира вътрешни източници, според които турската оферта е със стотици милиони евро по-изгодна от българската.

„Решение в полза на Турция създава най-вече политически проблеми. Причина за тях е спорният курс на турския президент Ердоган, който отчасти отмени демократичните права в страната след неуспешния опит за преврат преди три години“, коментира по-нататък „Ханделсблат“ и посочва, че от гледна точка на правната сигурност България би имала значително предимство – тъкмо поради това ръководството на концерна се опитвало да получи от турското правителство гаранции за сходна степен на правна сигурност. Според „Ханделсблат“, германското правителство нямало възражения новият завод да бъде изграден в Турция. В края на статията четем:

Инвестицията: поне 1 милиард евро

„Турция е интересна за Volkswagen и като пазар с 80 милиона потребители. Страната и досега е важен пазар за VW, най-вече за модела Pasat. А с изграждането на новия завод продажбите за турски клиенти могат да се увеличат. Турската държава пък може да закупи голям контингент автомобили за служебно ползване“, пише „Ханделсблат“ и добавя, че Volkswagen ще инвестира около 1 милиард евро в новия завод, цитиран от Дойче веле.

Припомняме, че в България Volkswagen избираха между Пловдив, Добрич и София. При първоначалните преговори надделял Добрич заради близостта си с летище и пристанище. От концерна дори били готови да инвестират в скоростна отсечка, свързваща бившото военно летище в Добрич – най-голямото, но не функциониращо на Балканите, с Варна.

Турция обаче предложила да построи необходимите комуникации за функционирането на завода за своя сметка, което в икономически план е по-изгодно за концерна.

rns