Пернишките миньори и Ръководството на Държавни мини – Перник, даряват на Българската армия боен самолет през 1934 г. Миньорите събират 596 321 лв., които са 5% от премиите им. Мината ги допълва с още 700 000 лв. от бюджета си до нужните 1 296 321 лв. Прави го с решение на ръководството и директора на Мината Александър Спасов. С дарения самолет се поставят основите на Българските военно-въздушни сили. Новината е водеща на вестник „Народна отбрана“ от 26 май 1934 г.

Уникалната история е припомнена Силвия Нотева – служител на Регионалния исторически музей в Перник и е цитирана от електронното издание zapernik.

Ето и фактите:

Авиацията по силата на Ньойския договор /27 ноември 1919 г./ е унищожена, личния състав – демобилизиран и българското военно въздухоплаване престава да съществува. Последвалият процес на изграждане отново на българското въздухоплаване съобразявайки се с тежките клаузи на договора е труден и продължителен. В началото на 30-те години на XX в. се поставят основите на българските Въздушни войски. Въодушевлението от подема на Българската армия направляват и намерението на пернишките миньори да дарят самолет на родното въздухоплаване.

През 1934 г., Пернишките миньори изразяват желание да дадат своя принос в изграждането на военната мощ на България, като увеличат нейните въздушни сили с още една бойна единица. Работниците и чиновниците вземат решение да се удържат по 5% от тантиемите им /форма за възнаграждение чрез разпределяне на част от печалбата на Държавни мини – Перник/ за 1934 г., които да бъдат за „покупка на аероплан“. Събраната сума е 596 321 лв., допълнена от бюджета на мината със 700 000 лв. с решение на ръководството и директора на Мината Александър Спасов. Получената сума, одобрена от Министерски съвет с протокол №153 от 11 септември 1935 г., се дарява на Дирекцията на въздухоплаването – 1 296 321 лв. за закупуване на боен самолет. Министърът на железниците пощите и телеграфите – Дирекция въздухоплаване на 16 юни 1936 г. със заповед №45, награждава миньорското знаме с летешката значка „Сребърен орел“. Държавни мини Перник са първото и единствено стопанско предприятие наградено с този почетен знак.

1936 г. България закупува първите бойни самолети – 12 изтребителя „Хайнкел-51, Сокол“ и 12 разузнавача „Хайнкел-45, Щъркел“.
Самолетът „Пернишки миньор“, подарен от Държавни мини – Перник и миньорите, е един от дванайсете биплан-изтребители „Хайнкел-51, Сокол“.
Освещаването е направено на 24 май 1937 г. в гр. Перник с голяма тържественост. Освен събралото се няколко хилядно население на Перник пристигат и много гости.
В нашия град са посрещнати Негово Величество Цар Борис III, Н.Ц.В. Княз Кирил Преславски, Министърът на войната – генерал Луков, директорът на Въздухоплаването – полковник Бойдев, министри, военни и висши служители.
Тържеството започва с молебен в Минната църква „Св. Ив. Рилски“. В 11 часа, когато се разнася камбанният звън, ескортиран от други пет самолета, над Перник лети самолет „Миньор“. Сред възторжени възгласи „миньор, миньор“ самолетът лети и чертае красиви фигури, за да покаже своята признателност към дарителите, „да покаже своята мощ и да вдъхне вяра, че наистина е жив българският дух… защото тъй ни завещаха тия, които останаха да ни чакат по бранни поля, за свобода и обединение на българската народностна общност“/цитатът е от списание Народна Отбрана, 26 май 1937 г./
Дарителството на Мината не е само към Българската армия, благотворителността е една утвърдена практика във всестранната и дейност. Но такъв огромен дарителски жест от работници и ръководство на предприятие в историята ни няма аналог.

С. Нотева