Автомобилният завод Motorinvest в село Гребенкино, Краснински район, Липецкая област, беше открит на 28 септември. В празнична атмосфера тук започна производството на руски електрически автомобили под символичното име Evolute.

Доскоро мнозина се съмняваха, че проектът може да бъде реализиран тази година. В края на краищата Motorinvest, Министерството на промишлеността и търговията и Липецкият регион подписаха исторически, първият специален инвестиционен договор в Русия за въвеждане на технология за производство на електрически превозни средства едва през март. И вече шест месеца по-късно колите започват да излизат от поточната линия на завода. Но в този случай всичко съвпадна: както необходимостта, причинена от спирането на продажбите на европейски електрически влакове в Руската федерация, така и възможностите.

Факт е, че Grebenkino преди това е сглобявал автомобили – по-специално китайски компании Great Wall и Changan. За дълго време, до 2019 г., но въпреки това работилниците останаха и малко оборудване. Е, освен това на този етап не говорим за пълноценно производство, а за сглобяване на машини с нови табелки. Това ни позволи да спечелим време.

Така първият автомобил, който напусна сервизите на Motorinvest, беше електрическият седан Evolute i-PRO. Но всъщност – китайският Dongfeng Aeolus E70 с леко променени параметри на електроцентралата. Таксиметровите паркове и компаниите за споделяне на автомобили вече очакват такъв автомобил с четири врати с двигател с мощност 163 конски сили и запас от мощност от 420 км. Един от клиентите ще бъде енергийният холдинг RusHydro, който на Източния икономически форум се договори с Motorinvest за доставката на 40 автомобила като част от развитието на споделянето на електрически автомобили в Приморския край.

В допълнение към седаните, купувачът поиска 45 кросоувъра Evolute i-JOY и 10 минивана i-VAN. Също така базирани на китайски модели – съответно Seres S3 и Dongfeng LingZhi. И вицепремиерът на Руската федерация Денис Мантуров също може да стане собственик на липецкия електрически автомобил. По-рано той призна пред репортери, че е тествал един от моделите и иска да го купи. Губернаторът на област Липецк Игор Артамонов наскоро остави най-положителните отзиви за тестовото шофиране на бъдещия кросоувър Evolute.

Официалните лица на церемонията в село Гребенкино обаче предпочетоха да говорят не за автомобили като такива, а за значението на проекта. Все пак през последните дни една след друга се появиха новини за затваряне на предприятия (последните примери са Toyota и Mazda), а сега – и отваряне. Те припомниха, че инвестициите в производството възлизат на повече от 13 милиарда рубли и в крайна сметка тук ще се появят 1900 работни места. Между другото, работилници за заваряване и боядисване, благодарение на които е възможно да се занимавате с производство на пълен цикъл тук. Очакваният капацитет на предприятието е над 100 хиляди единици годишно.

Е, за обикновените шофьори други цифри са по-важни – цените на новите автомобили. Министерството на промишлеността и търговията по-рано обеща, че те ще бъдат съпоставими с текущите предложения на пазара. В резултат на това седанът беше оценен на 2 990 000 рубли, а кросоувърът i-JOY – на 3 490 000. В същото време първите купувачи ще могат да получат преференциални заеми от държавата. Нито повече, нито по-малко от 35% от цената на автомобила, но в рамките на 925 хиляди рубли. Evolute i-PRO в резултат на това може да бъде взето за почти 2 милиона рубли.

Първите шоуруми на Evolute ще бъдат пуснати преди края на годината. По-специално, те обещават да продават автомобили в Москва, Санкт Петербург, Нижни Новгород, Краснодар, Сочи, Ростов на Дон, Казан, както и Липецк и Воронеж. Постепенно дилърската мрежа ще се разширява, смятат от Motorinvest.

Източник rg.ru