Високомерието на социологическите агенции расте и вече зацикли в опит да обезличат партия „Величие“. Последно „Медиана“ публикува свое изследване, в което най-младата партия, получила парламентарно представяне още с първите си национални избори, изобщо не фигурира в списъка на тези, за които ще гласуват хората. Статистиката е печална за съчинилите я, които очевидно са слепи за стотиците привърженици, които системно изпълват залите за открити срещи на Ивелин Михайлов, Павел Стоименов, Григор Здравков, Николай Диковски, настоящи народни представители и кандидати за депутати в 51-ото НС с обществеността. В десетки български градове и в други държави.
Вчера „Медиана“ публикува данни от изследването си, според което около 30% от имащите право на глас ще гласуват на поредните предсрочни парламентарни избори. И ето до какви резултати са стигнали:
Малко по-скромни в „натягането“ как „Величие“ няма да получи гласови за влизане в НС са „Галъп“. Със своите 3,6% обаче, те по-скоро демотивират тези, които биха гласували за новата партия.
Не само „Величие“, но и „Има такъв народ“ са под 4% бариера за влизане в 51-ото НС според Марет линкс.
Според проучване на „Алфа рисърч“ едва една трета от българите ще гласуват на 27 октомври. Според тяхно проучване точно месец преди изборния ден разпределението на гласовете е следното:
Не е ясно кой точно е определил, че допитване до около 1000 българи дава представителна извадка за обществените нагласи за цялата страна, но гласовете за „Величие“ драстично падат в последните дни според социологическите агенции.
Тук няма да описваме коя на кого е собственост, нито доколко поръчалият изследването определя процентите, които се огласяват.
Едно друго проучване във Фейсбук обаче е категорично: 97% от българите не смятат за обективна информацията, която се тиражира в социологическите изследвания за нагласите за гласуване. Едва 3% са тези, които коментират, че някои социологически агенции понякога пишат истини.
Дали социологическите агенции получават достатъчно, за да интерпретират по цитирания начин процентите за партиите, си е техен проблем.
По-интересно е да се отбележи, че статистиката им прилича малко на стъкмистика. И докато „Медиана“ и „Галъп“ са се постарали да отразят „100%“ нагласите на препитаните, то при „Маркет линкс“ и „Алфа рисърсч“ даже не са се постарали да напаснат цифрите. От 100% изследвани първите показват мнението на едва 70,7%, а вторите на 97,4% от анкетираните.
Очакваме с пакет пуканки нощта след приключването на изборния ден, за да чуем отново компетентното мнение на социолозите и пак да слушаме колко са изненадани от разминаването между прогнозите им и реалността.