Южната границата на РБългария буквално се превърна в черна дупка. Само космическо явление може да погълне над 200 млн. лв. за телена ограда, при това недовършена, 42 млн. лв. за камери по браздата и още 34,8 млн. лв. за автомобили.
Според поредната обществена поръчка, която служебното правителство обяви на 6 март, до 20 март се приемат оферти за закупуване на 299 високопроходими автомобили. 290 от тях ще патрулират по границата. Те задължително трябва да са с дизелови двигатели и задвижване 4х4, с ръчна и автоматична скоростна кутия и багажник минимум 600 литра, с летни гуми – офроуд грайфери и 5 зимни гуми. Цената на всяка една от тях е 116 387 лв. Останалите 9 автомобила трябва да бъдат оборудвани с инструменти за ремонтни дейности и ще се ползват като мобилни технически работилници.
Според уточнение в обществената поръчка, тя се прави скоростно, защото парите са от ЕС и трябвало да се усвоят, а самите коли да пристигнат през септември и да участват в реалната охрана на външната граница на съюза.
Припомняме, че в момента все още недовършената ограда – само телена мрежа и намотки, вече прехвърля 200 млн. лв. За камери, които да се монтират по границата вече тече друга обществена поръчка на стойност 42 млн. лв.
Да се дадат по близо 120 000 лв. за коли е повече от разточително. В мизерното МВР, където патрулните автомобили от години имат лимит от около 3 литра бензин на смяна, да се платят тези пари е показател само за едно – чуждите пари лесно се харчат. Отделен е въпросът какво ще правят толкова амтомобили. Границата с Турция, която е част от външната на ЕС е с обща дължина 274 км. Ако има 299 джипа, хич не ни трябва ограда, достатъчно е да се паркират въпросните автомобили и граничари в тях, коментираха служители на вътрешното министерство. Според тях е много по-разумно да се купят по-евтини коли и част от тях във времето да се ползват за резервни части. Те припомнят, че по традиция парите в МВР за ремонтите са кът, а без тях сравнително скоро ще имаме 299 паметника.
В българските министерства обявяването на подобни обществени поръчки обикновено се прави с толкова подробна конкретика на изискванията, че само липсва модела на марката, която ще спечели. Другото притеснително е, че често от подобни коли се облагодетелстват всякакви други институции и хора, какъвто беше случаят с т.нар. джипове на Горското, които всъщност бяха използвани само от НСО.
RNS