Близо четвърт – 23%, от българските граждани предпочитат нови предсрочни избори наесен, сочи последното социологическо проучване на агенция „Маркет линкс“, поръчано от бТВ и обявено в петък.
Една пета – 20%, от българите подкрепят политико-експертен кабинет на ГЕРБ, ДПС и друга формация, а 16% от хората искат кабинет на националното спасение с широка партийна подкрепа. 8% от анкетираните са за кабинет на малцинството на ГЕРБ, а едва 7% желоят ново правителство между ГЕРБ и „Продължаваме промяната- Демократична България“. 26% от анкетираните пък не могат да определят какво предпочитат.
Проучването показва, че най-голямо желание за нови избори имат симпатизантите на „Величие“ – 59%. След тях се нареждат избирателите на „Възраждане“ (47%), ПП-ДБ (32%), тези на БСП (26%), последвани от гласоподавателите на ИТН – 20%. Идеята за нови избори не се харесва на избирателите на първите две парламентарни сили. Само 10% от симпантизантите на ДПС подкрепят идеята за нови предсрочни избори, а тези на ГЕРБ са едва 4%.
Според данните на социологическата агенция, ако се стигне до нови избори през есента, няма да има особена промяна в разпределението на силите. ГЕРБ отново би била първа политическа сила с 21.1%, следвана от ДПС (15.8%) и ПП-ДБ (14%), а „Възраждане“ би останала четвърта политическа сила с 11.9%. На пето място ще бъде „Има такъв народ“ с 4.7%, докато БСП би била шеста политическа сила с 4.6%, а „Величие“ отново ще намери място в парламента с 4.3% подкрепа.
Липса на доверие в парламента и служебното правителство
Според данните едва 9% от гражданите имат доверие в 50-ото Народно събрание, докато недоверието е 68%, а останалите 23% нямат отношение.
Служебното правителство също не се радва на доверие от страна на българите. Само 15% от българите гласуват такова на кабинета „Главчев“, докато малко над половината (51%) не му вярват.
Оказва се, че повече от половината анкетирани (51%) намират езика на кампанията за неуместен. 56% от избирателите са искали дебат между политическите лидери, а според 73% от българите кампанията не ги е насърчила да гласуват.
Представителното проучване е реализирано и финансирано съвместно от „Маркет Линкс“ и бТВ. То е проведено сред 1014 лица над 18-годишна възраст между 18 и 25 юни 2024 г. по методите на пряко лично интервю и онлайн анкета.
ИЗТОЧНИК mediapool.bg