Тол система: Как не се прави

Реформата в пътните такси стигна до момента, в който държавата абдикира от отговорност и ще плаща на външен оператор без конкурс

По света суперпопулярни са документалните поредици „Как се прави“. България обаче може да продуцира обратния филм – „Как не се прави“.

Темата му е тол системата. Тя е скъпа, бавна, с грешки в модела и на всеки етап има проблем.

Ето и петте сюблимни момента от филма досега (пълна хронология – най-долу в текста):

– На финала на търга през 2017 г. кандидатите имаха едва 24 часа, за да внесат офертата си с хиляди документи и подписи. Безумно късият срок изгони потенциални изпълнители.

– След подписване на договора с консорциум на австрийската Kapsch бързо се прояви анекс. Той намалява задачата, грубо с 20 млн. лв., но цената за българския данъкоплатец си остава същата – 180 млн. лв. с ДДС. Вместо да се плати след повече свършена работа, изпълнителят получава плащания на доста по-ранен етап.

– Стартът на е-винетките е обгърнат от хаос и несвършена работа, което води до пропуснати ползи за бюджета. Във времето пък самата тол система се отлага няколко пъти, тарифите и обхватът бяха намалени и в резултат отново не се събират повече приходи за пътища.

– Пътната агенция успява да произведе частен монополист посредник, който взима комисиона от пътните такси и държи над 60% от пазара вече почти две години. Месеци наред нямаше състезание или алтернатива. Появява се уж конкурент, който е с незначителен пазарен дял, също като държавата.

 

– Пътната агенция, която твърди, че уж оперира търговски системата за е-винетка и тол съответно от 2019 и от март 2020 г., реши да се откаже и да даде нови 140 млн. лв. (неясно как изчислени) на Kapsch, която да поеме част от оперативната задача за пет години. Това пак става без състезание.

Обяснението за последователността в гафовете е некомпетентност и/или корупция. А тъжният извод е, че срещу над 320 млн. лв. държавата няма да успее да събере мечтания милиард годишно от пътни такси, за да ги инвестира в пътища. Продуктът дотук е система с грешки и ново държавно звено с над 700 служители, които в електронния век и наличието на други два контролни органа може би ще са излишни.

На фона на това Kapsch не пожелаха да отговорят на предварително изпратените им въпроси и покани за разговор с представители на компанията по всички теми, свързани с работата им в България и чужбина.

Автор: Мила Чернева, КАПИТАЛ