Първият български електромобил “Пионер” е създаден през 1967 г.

Електрическият двигател с мощност 6,3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на автомобила е 850 кг.

През 1970 г. пловдивския завод на ДСО “Балканкар” започва работа по наследника на “Пионер” – “ЕлМо 70”.

Неговият електромотор вече е с мощност 9 киловата, работи при 80 волта и тежи 65 кг.

Истинската новост обаче е батерията. По същото време електрическите прототипи на “Ford” ползват оловни батерии с капацитет 5,75 кВтч, в Япония “Hitachi” разработва никелово-цинкови с капацитет 24,9 кВтч, а българската е цинково-въздушна и е с почти двойно по-голям капацитет – 40 кВтч.

Нашата е и значително по-лека от японската – 400 кг срещу 697 кг за продукта на “Hitachi”.

Електромобилът не е много бърз – развива до 60 км/ч. Но за сметка на това пробегът му напълно съответства на днешните стандарти за електромобили – 240 км в реални условия.

Източник: silnabulgaria.eu по списание “Наука и техника”, 1970 г.